Příručka PRisty #4: Tvoříme PR strategii
Jsme tým PR specialistů z Brna. Děláme PR se vším, co k němu patří. Integrovaně. Efektivně. Kreativně. Od vztahů s médii, přes obsahový marketing po Employer Branding.
20332
post-template-default,single,single-post,postid-20332,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive
 

Příručka Pristy #4: Dáváme dohromady PR strategii

Příručka Pristy #4: Dáváme dohromady PR strategii

Pokud jste postupovali podle minulých dílů naší příručky, máte již stanovené cíle, kterých chcete dosáhnout. Víte taky, kdo jsou vaši zákazníci, jaké jsou jejich potřeby a jaká média sledují. V neposlední řadě máte přehled o tom, o čem se v souvislosti s vaším oborem mluví a píše. To je dostatečný základ pro to, abyste mohli nastavit strategii, která vám pomůže vašich cílů dosáhnout. Generalizovat tento proces můžeme jen obtížně, protože pro každou firmu, značku i projekt bude jiný. Je jen na vás, na vašich analytických schopnostech a kreativitě, jakou cestou se vydáte. Tento díl Příručky PRisty tedy pojmeme spíš jako takový checklist, na co byste při tvorbě PR strategie neměli zapomenout.

 

1) Pilování argumentů

 

Pokud víte, jaké argumenty jsou pro vaše potenciální zákazníky důležité při nákupním rozhodování, můžete je přetavit do srozumitelného komunikačního sdělení. Abyste jim jasně dali najevo, proč by měli volit vaši značku a vaše produkty. Tyto argumenty pak budete prolínat jednotlivými kanály a formáty.

 

2) Vymýšlení témat

 

Díky analýzám víte, co vaši zákazníci řeší. Zároveň dokážete určit, zda už o tom komunikuje konkurence a jestli se o tom mluví v médiích. Je jen na vás najít témata, která ještě nebyla dostatečně zpracována nebo chytře doplnit některé už existující. V rámci vymýšlení témat byste neměli zůstat jen u pouhého názvu, ale také už podrobněji popsat jeho obsah.

 

3) Volba komunikačních kanálů

 

Jak dostat zpracovaná témata a obsah k zákazníkům? Pokud jste nezanedbali přípravu, víte, co čtou, jaká média sledují a jaké sociální sítě využívají. Větší část práce tedy už máte za sebou. V rámci strategie jen jasně určíte, do kterých kanálů budete zpracovaný obsah šířit.

 

4) Výběr forem a nástrojů

 

Po volbě komunikačních kanálů přichází na řadu výběr konkrétních forem, kterými novináře a zákazníky oslovíte. V media relations můžeme volit např. mezi rozesláním tiskové zprávy, nabídkou exkluzivního rozhovoru nebo eventem pro novináře. U obsahu ve vlastních kanálech (newsletter, sociální sítě, web atd.) se nabízí celá řada možnosti o blog postu, přes video až po infografiku nebo e-book. Záleží na tom, jakou formu cílová skupina konzumuje raději a která vám tedy zajistí vyšší dosah.

 

5) Sestavení plánu a harmonogramu

 

Ve finální verzi plánování se dostáváme od strategie k operativě. Tématům je potřeba dát řád, přiřadit jim kanály a formy a vše zasadit do časového rámce. Ideální je každé činnosti přiřadit zodpovědnou osobu a KPI, podle kterého ji budete vyhodnocovat.

 

A je to. Díl o sestavení strategie vám měl mimo jiné ukázat to, že přípravnou fázi PR aktivit není radno podceňovat. Nejenže vám ušetří spoustu práce, ale především vám navede tím správným směrem. Při sestavování strategie se budete mít o co opřít a nemusíte vařit z vody.

Václav Baženov
vaclav@kreativnibublina.cz

Po letech strávených v agentuře se rozhodl dělat PR jinak. S Martinem Čepičkou založil Kreativní Bublinu a společně pomáhají klientům z nejrůznějších odvětví. Václav se specializuje na PR a obsahový marketing, svou sílu ale čerpá z pevných marketingových základů. Díky tomu dokáže PR vnímat z širší perspektivy potřeb každého klienta a pomoci mu v jeho boji za spokojenými zákazníky.