Máte skvěle vymyšlenou PR strategii a téma, za které by vám ti praví novináři mohli utrhnout ruce? I tak se toho ale ještě může pořád hodně pokazit. Například tím, že podklady pošlete redaktorovi, který téma nemá na starosti. Nebo ještě hůř, do média, které o tématu vůbec nepíše. Stručně a jasně: Musíte vědět, jaká média a konkrétní redaktoři se tématu věnují a udržovat si o tom přehled. Bez pečlivě připravené databáze to ale nepůjde. Jak ji ale připravit?

Krok č. 1: Sestavujeme seznam médií

Logicky musíme nejdřív vybrat médií a až pak v nich najít redaktory, kteří se zaměřují na požadovanou oblast. Jak na to?

  • Můžeme předpokládat, že jako PRista máte dostatečný přehled o mediální scéně a prostě víte, kam téma nabídnout. Jste si ale jistý, že tato média sleduje zrovna cílová skupina vaše nebo vašeho klienta?
  • Raději ale předpokládejte, že jste se z nich nedozvěděli úplně všechno (dotazovaní mohli na některé médium zapomenout nebo v mezičase vzniklo další nové) a že budete potřeba seznam ještě doplnit.
  • V tom případě využijte seznam médií nebo výsledků vyhledávání na tématické klíčové slovo v některém z monitorovacích aplikací (např. Monitora nebo Newton), případně zkuste typově podobná média najít v online knihovnách, v mediální sekci Alza.cz nebo předplatitelské službě Send.cz. Možností je spousta a chybu neuděláte ani, když si pečlivě zagooglujete nebo (v rámci kondičního cvičení) oběhnete několik trafik.

Krok č. 2: Vybíráme konkrétní novináře

Seznam médií máme připravený, teď ještě získat kontakty na konkrétní novináře. Ideální je samozřejmě neposílat podklady na redakční mail, ale novináři, který se o ně opravdu zajímá a kterému by mohli při jeho práci pomoci. Jak redaktory vytipovat?

  • V optimálním případě je už znáte z předcházející spolupráce.
  • Nebo v daném médiu znáte z minula alespoň jiného redaktora. Zeptejte se ho, který kolega píše o potřebném tématu.
  • Pokud pro vás není reálná ani tato varianta, musíte ho vypátrat sami. Pomůže vám v tom opět některý z monitorovacích nástrojů, jako je např. Monitora.
  • Jestli k podobné službě nemáte přístup, budete muset hledat ručně. V online médiích to jde jednoduše, u magazínů si budete muset pořídit papírový výtisk nebo online verzi. Ono to konec konců vůbec není na škodu. Alespoň si médium dostatečně osaháte a budete vědět nejen, kdo o tématu píše, ale také jak a v jakých rubrikách. Díky tomu dokážete podklady redaktorovi připravit opravdu na míru.
  • Kontakty na redaktory pak většinou najdete v tiráži. V horším případě si budete muset zahrát na soukromé očko a kontakt vypátrat jinak (např. e-mail se dá často velmi snadno logicky odvodit).

Pár rad na závěr

  • Média a kontakty na konkrétní redaktory si rozdělte nejlépe tematicky a tak, ať snadno co nejrychleji vyfiltrujete ty kontakty, které zrovna potřebujete. Bude se vám s ním nejen dobře pracovat, ale také budete mít jistotu, že neposíláte informace na nesmyslné kontakty.
  • Mediální trh neustále sledujte a kontakty aktualizujte. Redaktoři se mění celkem často.
  • A nejdůležitější tip na závěr: Při sestavování medialistu nezapomínejte na to, že nejde o kvantitu, ale o kvalitu. Medialist sestavený podle potřeb klienta a na míru tématu je základem úspěchu, ne tisková zpráva rozeslaná na stovku redakčních mailů.

Hledáte kreativní a pracovité PR specialisty?

Kontaktujte nás